-->

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

النحل كائنات غريبة 🐝

تمام بما أني كتبت مقالتين لحد دلوقتي عن الحشرات فالنهاردة جاي اتكلم عن حشرة مهمة جدا وهي النحل،واحدة من اشهر الحشرات لكن احنا مش جايين النهاردة علشان نقول ان هما بيشتغلوا جامد وبيلقحوا الزهور وكدا لاننا لو اتكلمنا في الحوار وليها كل الاحترام لكن في جانب مظلم ليها.

 النحل الاناث-(Female Bee(Worker Bee :

هو النحل اللي دايماً بيشتغل سواء تنضيف او بناء في الاخر بيموت بعد كام اسبوع من كتر التعب.


النحل الذكور-Drone Bee :

ودول مهمتهم انهم يروحوا لملكة النحل وبيقوم بعلاقة معاها كلهم في ال24 ساعة طول الوقت ماعدا الخريف لانه بيوت في الخريف.




هل لو اختفى النحل كله مش هنعرف نعيش؟

لا هنعرف نعيش عادي لأن النحل مش الكائن الوحيد اللي بيلقح الازهار ويعطينا العسل،انما بقى لو اختفت كل الحشرات فاحنا كلنا هتبقى حياتنا هلاك.

 خلونا دلوقتي نتكلم عن عيون النحل فاحنا لو بصينا على الحشرات هنلاقي في حاجات كتير مشتركين فيها (نظرية التطور) فعلشان نفس شكل عيون النحل لازم مرجع لجدهم من 120 مليون سنه تقريبا وهو الدبابير،داوقتي لازم نفهم ازاي العيون اللي عند النحل ساعدت على بقائهم الى الان.



الاعين الكبيرة

اللي بتخليهم يشوفوا حاجات احنا مش شايفينها او الوان احنا منقدرش نشوفها وهي الفوق بنفسجيه اللي بتساعدهم انهم
يشوفوا حاجات لشغلهم.




الاعين الصغيرة

 موجودة فوق ما بين العيون الكبيرة،هما مش بيقدروا يشوفوا لكن بيحسوا بدرجة الضوء وده بيفسر طيارنهم السريع قبل سقوط مضرب الحشرات عليهم لانهم بيحسوا بالتغير في درجة الضوء،وليها فائدة تانية وهي تحديد الوقت المناسب لعمل مهامهم.




وده بيقودنا الى حقيقتين الاولى النحل كائن جميل وعجيب لازم اول ما تشوفها تقول سبحان الله، الثانية النحلة لو وقفت على مكان قريب منهك سيبها في حالها و متأذيهاش لان لو انت مأذيتهاش هي مش هتأذيك.

المصادر:

التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

جميع الحقوق محفوظة

Very Important Article

2016