-->

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

من اين تأتي المكسرات " nuts " ؟ 🥜

النهاردة الموضوع المكسرات،عمرك سألت نفسك المكسرات عباره عن ايه؟ طب بتيجي منين،انا هرسيك على الحوار كله،بس الاول ايه تعريفة كلمة مكسرات " nuts ".

المكسرات:



فاكهة تتكون من قشرة صلبة غير صالحة للأكل او بذرة ، وهي صالحة للأكل بشكل عام في الاستخدام العام ، المجموعة المتنوعة من البذور المجففة تسمى المكسرات ، ولكن في سياق النبات ، يشير "الجوز" إلى أن القشرة لا تفتح لتحرير البذرة (غير مذكورة). تتطلب ترجمة "nut" بلغات معينة في كثير من الأحيان إعادة صياغة ، لأن الكلمة غامضة. 

تمام يعني المكسرات عبارة عن فواكه،طب ايه الشئ اللي بيميز الفواكه؟ هي البذور انما الخضروات لا،يعني مثلاً البطاطس مفيهاش بذور فتعتبر خضروات انما الطماطم فيها بذور قتبقى فاكهة،الجزر مفيهوش بذور؛خضار ،خيار فيه بذور؛فاكهة.

فالمكسرات زي البدق وعين الجمل واللوز والكستنة عبارة عن شئ ناشف جداً وبداخله بذرة احنا بناكل البذرة،طبعا فيه مكسرات تانية زي الفول السوداني والفسدق والحمص والترمس بس دول ملهومش اي علاقة بالمكسرات لأن دول بقوليات ،رغم ذلك لو بحثنا على الانترنت عن اشهر نوع مكسرات هيكون الفول السوداني رغم انه بقوليات اصلاً ،فيه اكتر من كدا تعقيد؟؟

الكاجو:

في الحقيقة اه فيه نوع كمان وهو الكاجو،الكاجو يعتبر من المكسرات بس هو مميز شوية ،الكاجو بيجي من فاكهة اسمها تفاحة الكاجو وقابلة للأكل بس فيها شئ غريب ان الفاكهة دي طول ما الجزء السفلي (التفاحة) صالح للاكل بيكون الجزء العلوي (الكاجو) غير قابل للاكل ،لما بيبوظ الجزء السفلي ويتعفن بيبقى الجزء العلوي ناضج وصالح للأكل ،يتاخد ويتم تحميصه ويتضاف لطبق المكسرات الشهي.




ولو شخص ما قالك ان المكسرات اكثر سناكس صحي ممكن تاكله ،صدقه لانه عنده حق بسبب كمية الكارب والبروتين اللي في المكسرات،اهم شئ تأكد ان المكسرات مش مضاف عليها زيوت او طعوم خليك طبيعي.

عارفين بقى ايه اللي فعلا ملهوش اي علاقة بالمكسرات وبيضاف للمكسرات كدا؟ اللب.

اللب:

اللب لا هو مكسرات ولا فاكهة ولا بقوليات هو مجرد بذر،بذور نباتات مختلفة على حسب النوع ، يعني مثلا اللب السوري بيجي من زهرة عباد الشمس ،اللب الابيض بيجي من اليقطين ،على العموم معظم اللب بيجي من عائلة الmelons سواء بطيخ ،شمام او خيار.
كل اللي عليك تاخد بذور الفواكهة دب وتحمصها شوية بيجهز واجبة خفيفة لكل الناس والطيور كمان.

نتيجة بحث الصور عن melons family















المصادر:




التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

جميع الحقوق محفوظة

Very Important Article

2016